Hej!
Jag måste vara hemma i morgon, torsdag med sjuka barn. Ni får tiden att spendera på era uppsatser. Det ska komma någon och öppna datasalen till er. Har ni frågor kan ni ställa dem här på bloggen...
Jag hoppas kunna komma på fredag.
/M.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
58 kommentarer:
Vilka var dom olika sidorna vi skall skriva? Framsida,Inledning, Faktadel,Sammanfattning och Litteraturlista vet jag men var det inte några till?
Måste vara aningen irriterande att få in anonyma kommentarer utav folk som inte vågar stå för sina tankar,frågor och åsikter.
Käre Anonym! Frågar man inte något får man inga svar...
Framsida, innehållsförteckning, inledning, syfte och metod, faktadel, sammanfattning/avslutning (med egna åsikter och bedömningar av ex källorna) och litteraturlista är de delar som ska vara med. Har man använt sig av någon enkät eller liknande har man med denna i en bilaga.
Och Ja! Det är irriterande när man inte kan stå för sina frågor!
/M.
Den delen med syfte och metod, skall den vara före- eller efterskriven? Alltså, ska man skriva om hur man tänkt sig att hitta fakta eller ska man skriva om hur man fick fram faktan`?
Det du gör i syftet är att skriva om din tes; alltså vad du har tänkt att undersöka. Det behöver inte alls vara så långt, det är ju en ganska kort uppsats. I metoden kan du beskriva HUR du har gjort. Undersökt ett antal källor etc. Kanske har du någon intervju eller liknande. I så fall går du igenom i metioden hur du tänker gå till väga för att komma fram till din tes.
När du sedan kommer till huvuddelen gör du en genomgång av vad du har hittat. I slutsats/avslutning kan du vara mer fri och göra egna bedömningar.
M.
Hejsan. Är det cirka 3000 tecken på varje sidan med eller utan blanksteg? Hade varit mycket bra att veta !
jag undrar också, vart ska man skriva datumen? datum på den dagen man hittade faktan. Efter fotnoten längst ner på sidan där webbadressen skall stå, efter där kanske? Och när man har med en bild ska det finnas en fotnot då så du ser var bilden kommer ifrån?
Hej!
Det är 3000 tkn med blanksteg. Och se det som ett riktvärde. Det viktiga är att texten inte blir för kompakt. Arbeta med styckeindelningen är ett tips.
När det gäller datum så gäller det för internetsidor och datum redovisas i noten (och i litteraturförteckningen). Bilder ska också redovisas, helt rätt!
/M.
När ska den vara inlämnad??
Just det... Det datum du redovisar i noten är när du läste texten . I praktiken brukar det betyda när man tryckte ut alt. sparade atrikeln.
M.
Egentligen var det i morgon men ni får till söndag, klockan 23.59 på er...
M.
Hej! Alltså inledningen.. Ska man skriva syfte och medod och sedan skriva en inledning som drar in en huvudtexten?
metod*
Är du där Magistern?
Alexandra: Börja med Inledning som är ganska allmänt hållen och låt läsaren komma in i texten med syfte och metod i stället. Det blir mer vetenskapligt på det viset...
Och Elin och Therese; jag är här!
M.
Jag har en fråga om innehållsförteckningen (igen): Ska varje underrubrubrik i huvudtexten få en "siffra" i innehållsförteckningen?
Ska det se ut såhär:
1, Inledning
2, Syfte och metod
3, Fakta
4, och så vidare..
eller, ska man skriva
1.1
1.2
2
2.1
och hur vet man i så fall när man ska ändra från 1.2 till 2, eller 1.3, jag förstår inte riktigt...
Det är som i ditt första exempel: om du tex vill lägga till underkapitel i "Fakta" delar du in de rubrikerna i 3 Fakta, 3.1 Kanske någon källa, 3.2 En annan källa och så vidare...
Hänger du med?
M.
Ahh, NU förstår jag..!
Jag undrar ifall man får lov att ha inledningen, metod och syfte på ett separat papper innan man kommer in på själv faktan..
Ja det går väl bra men det måste bli "snyggt", det vill säga att du får inte lämna en halv sida vitt papper för att sedan börja på faktan på nästa sida... Handlar det bara om lite grand längst ner på sidan går det bra...
M.
Jag har en till fråga! Hur skriver man fotnoten om det inte finns någon författare? Så här?
"Könsroller – Om män och kvinnor i media, Mölnlycke , 2003, s.52"
Hmm, om det är en bok med många olika texter av olika författare brukar det finnas en eller flera redaktörer. Det står typ: Red. Olle Hansson. OM det finns redaktörer (dvs sammanställare av texterna) ska deras namn vara med i noten. Annars är rådet att vara så tydlig det bara går!
M.
Går det bra att ha rätt så många korta... underrubriker i huvudtexten.
Tja... det går naturligtvis! Men se till helheten: blir det för upphackat så stör det bara. Se till att det är jämvikt: ungefär lika långa stycken etc...
M.
Jag har en fråga. Jag fick ju en artikel av dig om skräck. Den hette "Skräck är skönt". Och jag vet inte riktigt hur jag ska skriva fotnoten. Det enda jag vet är att den är skriven av Charlina Erliksson, frilansande redaktör och NE-skribent och att artikeln blev publicerad 2007-08-01. Räcker det?
Jag vet att det bli mycket frågor men...
Alltså, om det blir mer än fem sidor.. Måste man korta ner den då? Är det max 5? Är det viktigt med bra tankar i slutet, att man drar slutsatser och sådant i slutet?
Är vi lediga imorgon om vi blir färdiga?
Therese: jepp så ska du skriva den!
Skriver man mer än fem sidor gör det inget. Är det viktigt med bra tankar i slutet: tja, vad tror ni?
Om ni är lediga i morgon om ni är färdiga: det beror på om den som är anonym vågar stå för sin fråga!
M.
Hejsan! ursäkta om det blir tjatigt, men.. Är det 5 sidor plus framsida-inledning-innehållsförteckning-avslutning och källförteckning som gäller?
Är vi lediga imorgon!!?!?!?!?! :)
Det som inte ingår i de cirka fem sidorna text är: framsida, innehållsförteckning, litteraturlista och eventuella bilagor.
Om ni anser er vara färdiga och inte behöver någon hjälp, är ni lediga i morgon. Jag kommer förhoppningsvis vara på skolan i morgon om man behöver handledning...
M.
Whaaaat? så det är fem(!) sidor med avhandling asså??? omg kommer bli en lång kväll...
OMG hur kan detta vara en överraskning? OMG vad har ni gjort när jag har pratat om uppsatsen alla dessa veckor? OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG OMG !!!!
Hmm, sorry! Jag blev visst lite "carried away" där... Jo, det är CIRKA fem sidor text. Om det är så att det bara blir fyra gör det inte något, likaså kan det bi sex och det gör inte heller något! Kvalitet går före kvantitet!
M.
Äschh, de e lungan majjen.
Men ett (FALSKT) rykte har nämligen gått att det endast skulle vara tre sidor text och att allt skulle var fem tillsammans... Menmen bara till att ta tag i denna arma uppsats I guess..
Ok, tack för infon majjen, nu ska ja skriva tills tangentbordet smälter :3
jag gillar ditt nya nick Martin, Majjen! :p hahah. typiskt elin.
har bara en liten fråga. Den lilla faktan jag har kommer i mestadels från samma ställe. Så min fråga är hur jag gör med fotnoterna? Blir ju inte så väldigt många. Och det finns inga citat eller så. Men det kanske itne gör något? Och det är bara själva internetadressen jag anger i noten?
Ja, Amina det är ett litet problem när man inte har så många källor att tillgå. Men du har rätt. Ta upp den/de du har i noterna när du använder dig av dem. Använd dig av "aa" och "ibid". Viktigt för dig blir att diskutera din källa: är den trovärdig, varför har du inte hittat fler (vilket är en bra diskussion, det kanske inte finns så mycket skrivet etc) och detta gör du i avslutningen!
Majjen!
Din mejl tack.
Bra fråga!
Ni ska skicka dem till
martin.jonsson.bergagy@analys.urkund.se
Vänligen sprid till alla som du känner, som går i klassen! INTE DEN VANLIGA MAILEN ALLTSÅ!
Hehehe, rolig diskussion! "Majjen" hehe.
En fråga. Har en "ren" faktadel (typ hur ett argument är uppbyggt), samt själva resultatet av "undersökningen", där jag "analyserar" debatten med egna åsikter, citat med hjälp av faktan som finns i faktadelen. Frågan är, skall man ha det som typ
seperata delar, alltså "1. Inledning 2. Fakta 3. Undersökning" eller liksom "2.1 Fakta och 2.2 Undersökning"?
Har en till fråga: Om man skriver typ
"2.1 Masskommunikation
en massa fakta"
och all faktan under rubriken kommer från samma källa, ska man då sätta fotnoter efter typ var och varannan mening eller kan man inte bara sätta en fotnot efter rubriken?
Henrik: Man använder sig av flervalsnivåerna när man vill göra skillnad inom SAMMA kapitel. Ex: 2. Undersökning. 2.1 undersökning - för. 2.2 undersökning - mot. 3. Avslutning. 3.1. Andras åsikter. 3.2. Mina åsikter.
Något åt det hållet...
Fråga två: Du sätter aldrig en not direkt efter en rubrik. Tänk så här att du ska vara tydlig. För att hjälpa en opponent/läsare vill du visa exakt var i din bok du hämtat de olika sakerna i din text. Därför sätter du ut noter i din text som visar var i källan du hittat informationen. Har du en källa på 300 sidor är det bättre att vara noga och hjälpa din läsare. Är din källa av koratre karaktär kanske du kan skriva ett sammanfattande referat med EN not...
Det bästa är att vara T Y D L I G !
/M A J J E N !
sitter här hemma hög på te och andra spännande preparat och skriver, min fråga till dej Martin/ aka Majjen, är om man på sin inledning och syfte inte fyller upp sidorna helt kan man lägga in en bild som har att göra med texten så det inte ser helt tomt ut? /Love
I vilket format ska man skicka? Vista eller tidigare?
gud vad seriösa alla här. härligt att se, haha
Love: bilder ska vara med om och endast om, de tillför något till texten. Annars inte!
Malin: Ni ska skicka arbetet som en bifogad fil. Jag tror inte det spelar någon roll vilket format det är, men för säkerhets skull kan ni spara det som word 97-03
/M.
hur var det med lektion imorgon?
Vänta nu här, nu fatta jag inte det med allt OMG. Är syfte, metod, inledning, huvuddel, avslutning/sammafattning = fem sidor? För det var väl inte så jätte-OMG?
Nej det är ju PRECIS det jag har försökt säga hela den här dagen! För övrigt har vi slagit rekord i antalet inlägg... Cooolt!
M.
Angående lektion i morgon: se mitt inlägg klockan 13.59!
M.
Jag är så jävla trött på denhär jävla uppsatsen.
Måste man ha fotnoter i sin avslutning/sammanfattning också? Alltså det är ju en sammanfattning av det man skrev tidigare så då blir det ju samma fotnoter. Skillnaden blir ju att det blir cirka en fotnot per rad.
Nej, du behöver inte ha noter i din avslutning.
M.
hej martin kan du medela om du fått mitt arbete har problem ibland när jag skickar dokument till folk att de ej kommer fram/ Love
Kommer du imorgon?
I morgon är det torsdag och jag skulle inte missa våra låånga lektioner för allt smör i småland!
/Aristoteles
hej martin. undrar om vi börjar som vanligt imorgon?
Skicka en kommentar